۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۱۴:۴۷

گفتگوی مشروح مهر با عطشانی-2/

بازیگران "دموکراسی تو روز روشن"چینش مناسبی داشتند

بازیگران "دموکراسی تو روز روشن"چینش مناسبی داشتند

علی عطشانی کارگردانی "دموکراسی تو روز روشن" تاکید کرد سعی داشته با توجه به گیشه از حضور بازیگرانی استفاده کند که به نقش نزدیک باشند.

علی عطشانی و شاهین یارمحمدی تدوینگر فیلم سینمایی "دموکراسی تو روز روشن" میهمان خبرگزاری مهر شدند تا درباره تجربه تکنیکی که در ساخت فیلم "دموکراسی تو روز روشن" پشت سرگذاشته‌اند صحبت کنند، تجربه‌ای که تعلق خاطر آنها را به فن‌آوری‌های نوین سینمایی برای خلق دنیایی تازه در سینمای ایران نشان می‌دهد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر:* فکر می‌کنم علاقه هر دوی شما به تجربه ای تکنیکی مختلف در سینما باعث می‌شود حتی اگر یک فیلمنامه معمولی هم به شما بدهند آن را تکنیکی کار کنید؟
 

- یار محمدی: سعی می‌کنیم متناسب با موضوع کارهای تکنیکی انجام بدهیم.
 
* برایتان فیلمنامه مهم‌تر است یا انجام کارهای تکنیکی؟
 
- عطشانی: من بعداز "دموکراسی توی روز روشن" پیشنهادهای مختلفی داشتم فیلمنامه‌ها را که خواندم دیدم جای کار ندارد و آنها را رد کردم.

 

 
در سینمای ایران نسبت به تکنیک گارد وجود دارد به این دلیل که بیشتر اهالی سینما به تکنیک‌های جدید آشنا نیستند 
یار محمدی

- یار محمدی: در سینمای ایران نسبت به تکنیک گارد وجود دارد به این دلیل که بیشتر اهالی سینما به تکنیک‌های جدید آشنا نیستند به همین دلیل وقتی جوانی مثل علی عطشانی می آید تجریه تکنیکی تازه‌ای انجام می‌دهد مقابلش می ایستند. من جلوه‌های ویژه این فیلم را کامل نمی‌دانم، از دید من و علی این همه چیزی نیست که ما می‌خواستیم، آنچه در فیلم می‌بینید 10 درصد از توان ما است. جلوه‌های ویژه دموکراسی تو روز روشن در 15 روز بسته شده و در آن زمان هم نمی شد کار بیشتری کرد. ما سوداهای زیادی در سر داشتیم و فکر می کردم بعد از جشنواره دوباره روی جلوه‌های  ویژه کار می کنیم اما نشد.
 
* گاهی به نظر می‌رسد کارگردان با استفاده از تکنیک دارد جلوه‌گری می‌کند و حضورش را به رخ می‌کشد. این دافعه برانگیز است.
 
- یار محمدی:
چرا وقتی قصه این فرصت را می‌دهد که تجربه متفاوتی از نظر تکنیکی داشته باشیم آن را دریغ نکنیم. چرا اتفاقی که در بالیوود یا هالیوود می‌افتد در سینمای ایران نمی‌افتد؟ آنها اگر در تکنیک به نقطه قابل قبولی می‌رسند از ابتدا در این اندازه نبود‌ه‌اند، تجربه کرده‌اند و از یک مسیر پرفراز و نشیب به این جا رسیده‌اند.فیلمسازان بزرگ ما از جان فورد، هیچکاک و سایر فیلمسازان شاخص و برتر دنیا پیروی می‌کنند اما وقتی پای تکنیک و فن آوری به میان می‌آید ما داعیه این را داریم که نباید به آن سمت برویم.
 
- عطشانی: این انگ را منتقدان به فیلمسازان می‌زنند .برای من مخاطب مهم است مخاطب باید نظر بدهد که این تجربه‌های تکنیکی چقدر جذاب است. مردم این روزها به بهترین و جدیدترین فیلمهای روز دنیا به راحتی دسترسی دارند و می‌توانند فیلمهای سینمای ایران را با آن آثار مقایسه کنند.من به شعور مخاطبم احترام می‌گذارم به سلیقه اش که پرورش پیدا کرده و تفاوت‌ها را می‌داند . در "دموکراسی تو روز روشن" تلاش شده گامهایی برداریم که در حد و اندازه‌های سینمای جهان باشد در اکران‌هایی که فیلم داشته مخاطب نشان داد این تفاوت را تشخیص می‌دهد.
 
* شما این فیلم را از نظر تدوین و تروکاژ کامل تر از پوست موز می‌دانید؟

 
- یار محمدی: تروکاژ نه اما تدوین این فیلم بهتر از "پوست موز" است. من، علی و مرتضی غفوری فیلمبردار از ابتدا در جریان تولید این پروژه بودیم و در صحبت‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید کاری کنیم که در این فیلم همه چیز و همه بخش‌های متناسب باشد.
 
- عطشانی: من، ابراهیم و شاهین روزها در کنار هم فیلمهای خوب سینمایی جهان را می‌دیدیم و سعی می‌کردیم ایرادهای تکنیکی آنها را بگیریم.

 

 
تلاش داشتیم گامهایی برداریم که در حد و اندازه‌های سینمای جهان باشد .در اکران‌هایی که فیلم داشته مخاطب نشان داد این تفاوت را تشخیص می‌دهد.
عطشانی

- یار محمدی: من در مجموعه‌های" شمس العماره" و "روزگار قریب" صداگذار بودم. به عنوان تدوین گر با شاهد احمدلو، عبدالله باکیده، مجید جوانمرد و ... همکاری کرده ام. هفت سال پیش بخش جلوه های ویژه مجموعه "مسافر زمان" را هم انجام دادم. که در آن زمان جلوه های ویژه در تلویزیون ایران مرسوم نبود.



* به نظر می رسد در بخش های مربوط به برزخ دوربین در هوا معلق است.

- عطشانی: من به مرتضی غفوری مدیر فیلمبرداری عنوان کرده بودم، مخالف سکون دوربین در این فیلم هستم و به دنبال تحرک می گردم. به همین دلیل تصمیم گرفتم از دوربین رودست استفاده کنم. ولی غفوری گفت ممکن است این نوع فیلمبرداری مخاطب را اذیت کند با توجه به همین موضوع وسایلی دست ساز طراحی کرد که توسط دو میله و یک کش، دوربین بر آن سوار می شود و بعد دوربین به این شکل مدام در حال حرکت است. البته بر اساس موضوع فیلمنامه دکوپاژ را انجام دادیم. به طور نمونه در صحنه های مربوط به برزخ تعداد پلانها  و دکوپاژها یک شکل است و در صحنه های رئال شکل دیگری است. این موضوع در تدوین نیز کاملا رعایت شده است. در این فیلم دوربین SI2Kشاید برای چهارمین بار بود در سینمای ایران استفاده می شد و ما برای اولین بار آن را با فرمت MOVگرفتیم و ما  این ریسک را کردیم. من کلا ریسک پذیر هستم و من از انتخاب موضوع تا عوامل به نوعی ریسک کردم. من از حضور غفوری و یارمحمدی استفاده کردم زیرا اینها هم مثل من  همین خصوصیت را دارند.

*استفاده از تکنیک استوری برد چقدر به شما در تدوین به شما کمک می کرد؟

- یارمحمدی:ما زمانی که داشتیم دیالوگ ها را می خواندیم قبل از فیلمبرداری برای تمام پلانها تدوین صحنه به صحنه را با استوری برد، مشخص کرده بودیم. البته این کار یک مزیتی داشت که کار ما را در تدوین راحت تر می کرد. چون من به خاطر اینکه سر صحنه بودم و کاملا به استوری بردها توجه کرده بودم، می دانستم باید در هر صحنه چه کاری در تدوین انجام دهم.

 * تدوین فیلم به طور همزمان بود، یعنی بعد از گرفتن همه صحنه در روز با توجه به اینکه شما سر کار بودید، تدوین را آغاز می‌کردید.

- عطشانی: ما سیستمی طراحی کرده بودیم که در تمام صحنه ها حتی در شهرک دفاع مقدس چادری داشتیم و هر جایی که کار می‌کردیم یک باکس پرتابل تدوین همراه ما بود.

*فکر می کنید چه ویژگی در این فیلم باعث جذب بازیگران شد. با وجود اینکه بیشتر بازیگران شما از چهره های سینمای ایران هستند، چقدر برای رسیدن به نقش با آنها تعامل داشتید؟

- عطشانی:اولین قدم فیلمنامه بود که بازیگران ما را جذب کرد و بعد از مدتی خود را با شرایط تکنیکی کار هم وقف دادند. روز اولی که بازگیران برای قرار داد به دفترآمدند، عنوان کردم ما می توانیم با یکدیگر به تعامل برسیم تا نتیجه خوبی حاصل شود. در طول کار هم بازیگران این موضوع را پذیرفته بودند که "دموکراسی تو روز روشن" فیلم متفاوتی است و شرایط تولید آن خاص است.

* با توجه به توضیحاتی که ارائه کردید مشخص است شما خیلی با دقت تمام جزئیات را در مرحله تولید مورد بررسی قرار دادید، آیا زمان نوشتن فیلمنامه به حضور بازیگر خاصی فکر کردید و یا نقشی را در زمان نگارش بر اساس حضور بازیگری نوشته اید؟

- عطشانی: در زمان بازنویسی یکسری از بازیگران مد نظرما بود که با برخی ازآنها همکاری کردیم. قرار بود برای نقش ستوده از حضور محمدرضا شریفی نیا استفاده کنیم که به دلایلی این امر صورت نگرفت و  با آقای فرخ نژاد به توافق رسیدیم. بیشتر انتخاب بازیگران پیشنهادات خودم بود و علیرضا شمس دستیار کارگردان نیز کمک زیادی به ما کرد.

* چطور برای نقش فرشته مرگ تصمیم گرفتید از حضور محمدرضا گلزار استفاده کنید .

- عطشانی: من برای نقش فرشته مرگ، سه کاندیدا داشتم که یکی از آنها گلزار بود که فکر نمی کردم با وی به توافق برسیم. دو بازیگر دیگر هم مصطفی زمانی و جلال دانایی فر که هم اکنون در مچموعه "کلاه پهلوی" در حال بازی است. وی به  دفتر آمد و صحبت کردیم. مصطفی زمانی هم درگیر کار بود. اما تصمیم گرفتم با گلزار نیز وارد مذاکره شوم تا ببینم چه نظری دارد. در همان زمان بعد از توافق وی، آقای زم به صورت کتبی از وزارت ارشاد برای حضور وی استعلام کرد که موافقت شد.

* چرا تصمیم گرفتید با توجه به اینکه گزینه های دیگری نیز برای نقش  داتشید از حضور گلزار استفاده کنید با توجه به دستمزد 90 میلیونی و حاشیه هایی که به همراه داشت.

- عطشانی: ما برای حضور در این فیلم با وی تماس گرفتیم که عنوان کرد برای بازی 100 میلیون دستمزد می گیرند و علیرضا شمس وی را راضی کرد که تخفیف داد و مبلع به 90 میلیون تومان رسید. فردای آن روز ساعت 10با آقای زم و گلزار جلسه داشتیم  که آنها با هم به توافق رسیدند، البته رقم دقیق و نحوه قرارداد را آقای زم اطلاع دارند. آقای گلزار  بازیگر فهیمی است . وی استعداد زیادی دارد و فرد معتقدی است. وقتی درباره نقش توضیح دادیم به سرعت با آن ارتباط برقرار می کرد.

* به نظر می رسد شما علاقه مندید  برای هر نقشی حتی اگر کوتاه باشد از حضور بازیگران چهره استفاده کنید. آیادر انتخاب این بازیگران گیشه فیلم را هم مورد توجه قرار دادید.

- عطشانی: این فیلم با سرمایه بخش خصوصی ساخته می شد و باید به برگشت سرمایه آن فکر می کردیم. خود آقای زم معتقدند اگر این سرمایه برگردد دوباره در همین چرخه سینما استفاده می شود. به هر حال در انتخاب تمام بازیگران گیشه را هم مورد توجه قرار می دادیم. اما سعی کردیم از حضور بازیگرانی استفاده کنیم که به نقش  نزدیک باشند. آن چیزی که در این فیلم درست رعایت شده، چیدمان این بازیگر است.

* نمایش فیلم در جشنواره چقدر برای شما راضی کننده بود و آیا فکر نمی کنید "دموکراسی تو روز روشن" توسط هیئت انتخاب و داوری به خوبی دیده نشده است.

-عطشانی: من در این ارتباط گله ای ندارم. افرادی که در هیئت انتخاب بودند چنین سلیقه ای داشند. البته جشنواره هم کاملا سلیقه ای است. اصلا ناراحت نبودم به هر حال این فیلم با توجه به بازیگران و عوامل تولیدی که داشت قطعا باید در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشت.

* چه پیش بینی از فروش فیلم دارید.

-عطشانی: من فکر می کنم فروش فیلم حدود 700 میلیون یا کمی پایین تر باشد، اما به خواست خدا راضی هستم. اگر قرار باشد فیلم با مخاطب ارتباط برقرار کند، قطعا این اتفاق می افتد.

---------------------

 گفت‌و گو :بیتا موسوی و محدثه واعظی پور

کد خبر 1081155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha